پیامدهای دریافت ناکافی غذا در رشد کودکان و نوجوانان تشریح شد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، بعضی از سرطان‌ها، افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه دوران کودکی بر مربوط است.

احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پرشکی تهران در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس درباره عوامل مؤثر بر رشد کودک گفت: امروزه این گونه بیماری‌ها، به دلیل مصرف غذاهای پرچرب و فوری به میزان فراوان، حتی در کودکان 10 سال به بالا نیز مشاهده می‌شوند.

به گفته وی از آنجا که عادات غذایی از دوران کودکی شکل می‌گیرد، اصلاح عادات غذایی این دوران می‌تواند از بروز این بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری کند.

درستی عوامل مؤثر بر رشد کودکان و نوجوانان را به چند دسته شامل، وراثت (ژنتیک)، تغذیه، بیماری‌های مزمن، عوامل روحی- روانی، هورمون‌ها (از قبیل هورمون‌های تیروئید، رشد، جنسی)، فصل (در برخی فصول رشد کندتر و در برخی فصول سریعتر می‌شود)، تقسیم کرد.

به گفته وی کمبود‌های تغذیه‌ای کودک را از رشد بالقوه باز می‌دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمی، لطمه دیدن رشد بدنی، و کم شدن توانمندی ذهنی او می‌شود. هنوز گروهی از کودکان ایرانی از کوتاهی قد، لاغری و ضعف رنج می‌برند.

درستی می‌گوید: کمبود برخی ویتامین‌ها و عناصر معدنی از جمله ویتامین‌های A وD، آهن، روی و کلسیم نیز در کودکان و نوجوانان به ویژه دختران نوجوان ایرانی شایع است. اغلب این کمبودهای تغذیه‌ای، بیش از اینکه با نداشتن امکان تهیه غذا مربوط باشند، با بی اطلاعی از ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف مرتبط هستند.

فارس: پیامدهای دریافت ناکافی غذا در کودکان و نوجوانان چیست؟
---------------------------------------------------------------------------------------
درستی: کارآیی جسمی و ذهنی پائین، که به افت تحصیلی و ضعف جسمی منجر می‌شود، کافی نبودن سلامت استخوان‌ها که گاه به بدشکلی اندام و اغلب به کوتاهی قد می‌انجامد، کندی بهبود جراحات، زود به زود بیمار شدن و خیلی دیر بهبود یافتن از بیماری‌ها، نامرتبی عادت ماهانه در دختران، بی حس و حالی، از حال رفتن و خواب آلودگی از پیامدهای تغذیه غلط در کودکان و نوجوانان است.

فارس: عوارض کمبودهای تغذیه‌ای در کودکان و نوجوانان چیست؟
-----------------------------------------------------------------------------------------
درستی: افزایش بروز اختلالات سلامت، افزایش ابتلا به عفونت‌ها و افزایش مرگ و میر از این دست است و از عوارض جسمی می‌توان به خستگی، بی‌حالی، بی تفاوتی، اختلالات شنوایی و بینایی و از عوارض روانی می‌توان به کاهش ضریب هوشی و اختلالات رفتاری اشاره کرد.
از عوارض فرهنگی اجتماعی می‌توان به از دست دادن اعتماد به نفس، انزواطلبی، کاهش مهارت فنی، کاهش موفقیت تحصیلی و همچنین ضعف در کسب مهارت‌های شغلی آینده و از عوارض اقتصادی می‌توان به کاهش ظرفیت کاری و کاهش درآمد جامعه در آینده و افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد.

فارس: آیا غذا خوراندن به زور یا با تهدید و تطمیع و جایزه دادن به کودک صحیح است؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------
درستی: غذا خوراندن به زور یا با تهدید و تطمیع و جایزه دادن به کودک موجب به هم خوردن اشتهای کودک شده و عادات غذایی نامناسبی را نیز در او ایجاد می‌کند.
اغلب این کودکان، بعدها که کسی نیست تا غذا را با روش‌های مختلف به آنها بخوراند، دچار کم خوری یا پرخوری می‌شوند. برخی از بزرگسالان که در کودکی به زور تغذیه شده‌اند، حس سیری ندارند و بی دلیل و بی اندازه غذا می‌خورند.

فارس: آیا استرس بر اشتهای کودک تاثیر می‌گذارد؟
-----------------------------------------------------------------------
درستی: استرس بر اشتهای کودک تاثیر می‌گذارد و در صورت تداوم می‌تواند مشکل ساز باشد. تحمل کودکان مختلف در مقابل فشارهای روحی متفاوت است. برخی کودکان بسیار حساس هستند و هر نوع استرس بر اشتهای آنها به سرعت اثر می‌کند.

حتی در بزرگسالان نیز فشارهای روحی، مقدار غذای دریافتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بعضی از افراد در هنگام ناراحتی و استرس اشتهای خود را به کلی از دست می‌دهند، در حالی که بعضی دیگر از افراد در این اوقات به پرخوری روی می‌آورند.

فارس: آیا ورزش کردن در افزایش یا کاهش اشتها اثر دارد؟
--------------------------------------------------------------------------
درستی: ورزش‌هایی که نیاز به کنترل (کاهش دادن) وزن کودک دارد، به رشد و تکامل لطمه جدی می‌زند و لازم است از کنترل وزن احتراز شود.
بسیاری از پسران که به ورزش‌های رزمی با شدت بالا رو می‌آورند و همچنین بسیاری از دختران که فعالیت‌هایی از قبیل ژیمناستیک یا حرکات موزون شدید (مثل باله) را انتخاب کرده‌اند، به کوتاهی قد مبتلا می‌شوند.

توصیه می‌شود تا قبل از بلوغ، کودکان بیشتر از یک ساعت در روز به فعالیت‌های ورزشی شدید نپردازند. البته ورزش مناسب (و نه شدید) که در تمام روز انجام شود، به رشد و سلامت و محکم شدن استخوان‌ها و رشد و نمو مناسب کمک می‌کند.

فارس: آیا خواب در رشد کودک مؤثر است؟
------------------------------------------------------
درستی: خواب مناسب یک کودک دبستانی بر فعالیت مدرسه‌ای، یادگیری و رفتار با دیگران تأثیر مثبت دارد. یک کودک 6 تا 12 ساله حدود 8 تا 10 ساعت در 24 ساعت به خواب نیاز دارد. داشتن زمان مشخص برای خوابیدن (در ایام تعطیل و غیرتعطیل) و فضایی آرام و دور از عوامل مهیج، ضروری است.

لازم است کودک با گرسنگی به بستر نرود و قبل از خواب مواد غذایی سنگین نخورد. همچنین قبل از خواب مواد محرک نظیر کافئین و شکلات و چای مصرف نکند.
دیر خوابیدن، بسیار کم و بسیار زیاد یا نامنظم خوابیدن کودکان به وضعیت تغذیه آنها لطمه وارد می کند. بسیاری از این کودکان چاق یا بسیار لاغر و گاهی کوتاه قد می‌شوند.

/ 0 نظر / 6 بازدید