صبحانه های 100 تومانی!

برخی شهروندان نیز صبحانه را تنها برای رفع بوی بد دهان یا خالی نبودن معده در ابتدای روز صرف می کنند و این درشرایطی است که صبحانه کامل جایگاهی بس مهم در میان وعده های غذایی دارد.
نقل است از بزرگان دین که صبحانه را خودتان بخورید، ناهار را با دوستتان بخورید و شام را به دشمنتان بدهید. این نقل قول را که سالهاست از زبان پدر بزرگ ها و مادربزرگ هایمان شنیده ایم، حکایت از جایگاه مهم صرف صبحانه کامل از سوی افراد دارد اما زندگی شهرنشینی و هزار و یک مشغله روزانه، امکان آن را به خیلی از افراد نمی دهد.
دکتر علی نیستانی متخصص تغذیه در این باره می گوید: صبحانه باید حداقل 20درصد از انرژی روزانه را فراهم کند. این در حالیست که اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا ازآن صرفنظر می‌شود و یا مواد مفید ومغذی تهیه نمی‌شود.
وی می افزاید: مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد.
این متخصص تغذیه تصریح می کند: خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد.
به گفته نیستانی، نخوردن صبحانه باعث می‌شود درطول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریک وعده غذایی مصرف کند و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید می کند: اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم‌اهمیت همچون بیسکویت، پفک، شکلات و چیپس وغیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکرشده، باعث چاقی وسرطان نیزمی شود.
متخصصان بر مصرف صحیح و کامل صبحانه تاکید می کنند و می گویند که این مصرف باید دارای شرایطی نیز باشد. صبحانه را باید با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری یا ساعت اداری میل کرد.
هنگام صبحانه،‌ قبل و بعد از آن مطلقا نباید سیگار کشید و باید مواد مغذی و پرکالری وانرژی زا را درگروه صبحانه جای داد.
شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی ، کلسیم، فسفر و ویتامین هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است.
درمورد نان نیز باید حساس بود، یکی از نان های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سایرنان ها ترجیح دارد.
نان های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است امروزه تنوع این نان ها بسیار زیاد است و می توان ازنان هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر و جو نیز استفاده کرد.
دانشمندان معتقدند که وعده غذایی صبحانه، سوخت و ساز بدن در بقیه اوقات روز را برنامه ریزی می کند و یک وعده غذایی چرب به تجزیه چربی ها در ادامه روز کمک می کند. در مقابل وعده صبحانه سرشار از کربوهیدرات تنها موجب سوخت و ساز کربوهیدارت ها در دیگر اوقات روز خواهد شد.
دکتر "مارتین یانگ" از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انگلستان معتقد است: اگر وعده صبحانه سرشار از کربوهیدرات را استفاده کرده باشید، این وضعیت در طول روز ترویج خواهد شد. در صورتیکه از وعده غذایی سرشار از چربی استفاده شده باشد، می توانید انرژی خود را از منابع کربوهیدرات و دیگر منابع در طول روز به دست آورید.

/ 0 نظر / 3 بازدید